A Lótolvajok mindent megláttat, ami csodálatos az északi tájban, és higgyük el, ott élve nagyon könnyű befogadni, és elfogadni azt, hogy ott egy kicsit másképp mennek a dolgok, kicsit jobban beáll a tél például, több mindent kell elfogadni úgy, ahogy van, a havat, a jeget, kár küzdeni ellene, kár felszórni, öltözz fel és alakítsd úgy az életed, hogy ne fázz, egyél, igyál, élj egyszerűen. Ha a vihar ráborítja a fát a garázsodra és a kocsidra, akkor csak reméld, hogy valaki épp arra jár egy dzsippel, és van nála motoros fűrész. Ha nincs más, mit tehetnél, a fű nő magától, akarom mondani, hullik a hó, hózik. A Lótolvajok főhős-narrátora ugyanúgy a maga fejéből beszél, magában beszél, mint a norvég novellák szerzői, mondjuk Askildsen hősei, vagy mások. Egyszer sem próbál áthelyezkedni egy másik ember bőrére, empátiát gyakorolni, mintegy több oldalúan megismertetni a történetet. Ugyanis nem ez a lényeg, nem a történet maga, hanem a belső dráma, mint mindannyiszor.
Trond életét a visszaemlékezéssel párhuzamosan ismerjük meg, apró adalékonként, egymásba csúszva, gyakran nehéz eldönteni, hogy kiről is van szó épp, a fiúról, azaz Trondról, vagy az apjáról, akire mindig felnézett, akinek minden ügyes mozdulatát igyekezett leutánozni felnőttként. Kicsit bekerül a világháború, az a vízválasztó, ami az egyszerű, a szűk közösségre támaszkodó norvégiai ember és a későbbi, jóléti társadalomban magányosan tengődő között van. Ugyan aki megélte már, hogy a példaképe egyszer csak kilép az életéből, amikor valaki soha többet nem jön vissza, az talán kicsit nehezen hiszi el, hogy ilyen élesen élhet ennek a példaképnek minden apró részlete egy emlékezetben. Nem is tiszta a kép, az apa és a fiú képe összemosódik, annyira hasonlítanak, marconák és önzőek, de közben belül nagyon érzékenyek, és mintha ugyanahhoz az életformához vonzódnának, hogy szinte úgy érezzük, ugyanabban a házban lakik 65 évesen Trond (de nem), amiben az ominózus nyarat töltötte 1948-ban az apjával, ami annyira meghatározta az életét, a felnőtté válását, a férfivá érést, a mi a barátság, mi a család, mi a nő jellegű kérdéseket. De annak az életnek a lehetőségét elvették (elvitték) tőle, az éppen bimbózó identitás csak keresi önmagát, s ahogy a tükörbe néz, mintha soha többet nem tudná, ki is valójában, mintha az sem lenne biztos, hogy a múlt megtörtént, és mi azután az ember, a számára meghatározó gyökerek nélkül, született és meghal, gyöngyszem láncolat nélkül, az elődök és utódok érzelmi folytonossága nélkül. Aki a szüleihez nem tudott érzelmileg viszonyulni, mert, az miképp tudjon viszonyulni a saját gyerekeihez, és miért sokkal békésebb egy szelíd(ített) (házi)állat társasága?
Egyszer s mindenkorra felelős vagy azért, amit megszelídítettél. (A kis herceg)
Különös ajánlással Syracusának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése