
Az állat, aki bennünk él, a pogány ösztönlény próbálgatja a kitörést, miközben a felettes én gyanútlanul éli gondos gazda szerepét.
Úgy képzelem, hogy gyakori nyugat-európai útjai során Krasznahorkai találkozott Max Neumann kutyás rajzával(rajzaival), és hirtelen megütötte egy gondolat, elindult az ár, ő meg leült a képpel szemben, és hagyta, hadd jöjjön a flow, ami aztán nyomott hagyott a papíron is. Legalábbis velem már történt hasonló pl. Londonban a nemzeti galériában Monet képei előtt, és itthon Kovásznai képei előtt. Mindig vágytam rá, hogy valahogy összekössem ezeket, ne csak láthatatlan szaladgáljon a tudatom a többletjelentések között. Csodajó, hogy épp a szövegmágus Krasznahorkai tette ezt most meg.
A kép és szöveg szorosan összefonódik, ez első impulzus után kéz a kézben született meg a 13 kép és az írói értés. Ez a képzőművésznek is csodálatos érzés lehet, amikor megihleted a művésztársad, és érzed, mit hoz ki belőle, mennyivel ért meg többet a mondjuk esztétikai élménynél.

Vagy bent vagy egy társadalomban, vagy kint.
A kirekesztettség nem fér meg a felettes énnel, hiszen annak szüksége van a szociális, kulturális környezetre, ebben, ezáltal él, és onnan tudja, hogy mit kell cselekednie.
Minden szöveg egyetlen mondat, és minden szöveg többé-kevésbé brutális. Az agresszió egy darabig tűri az illedelmes szavakat önmagán, de sokszor túlcsordul az elfojtott indulat, és akkor széttép, megeszi az arcod, ezt akarja, felfalni ezt a felettes ént, aki nem is önmaga, nem is az ember, hanem egy termék, az aktuális társadalmi berendezkedés terméke.
A könyv arra világít rá, hogy az ösztönlény és a felettes én soha nem találkozik bennünk, az ebből adódó feszültséget, konfliktust pedig legfeljebb elnézzük magunknak, de nem oldjuk meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése