2012. március 30., péntek

Északságok a Könyvfesztiválon

Valamikor az év elején megtudtam, hogy Sjón itt lesz az idei Könyvfesztiválon. Most kiderült, hogy északi írók tömege lesz itt, és a könyvújdonságokban is megjelennek, most már tényleg.


A Könyvfesztivál a kedvencem az itthoni irodalmi események közül, sokkal jobban kedvelem, mint a Könyvhetet, talán a Millenáris miatt, meg a tavasz miatt, vagy így együtt, hogy tavasz van, serken a fű, és a friss szerzeményekkel máris ki lehet heveredni a zöldre olvasni, esetleg sörözni is közben.

Rengeteg északság jelenik meg hirtelen, de attól tartok a kiadók agyát túlságosan elöntötte az északi krimi, és nem tudják abbahagyni, vagy legalább nyitottabbá válni. Két vagy három új Jo Nesbo jön ki egyszerre, aztán úgy tűnik a finnektől csak egy krimit és gyerekkönyveket sikerült kiszemelni (bár valószínűleg eredetileg a Könyvfesztiválra jött volna ki Elina Hirvonen regénye, úgyhogy ezt hozzá kell adni),lesz viszont új Kjell Askildsen, még ha csak amolyan eddigi munkásságot összefoglaló kötetként is (és nagyon nem tetsző köntösben, nem is értem a borítómunkát). Sebaj, az biztos, hogy a meglévő Sjón és Askildsen könyveimet a hónom alá csapva megyek dedikáltatni. És kíváncsi lehetek még Andri Snær Magnason izlandi íróra, akitől egy LoveStar című regény jelenik meg. A sztori kicsit Gattacásnak tűnik, meg közben a kiadó szerint őrült, mint Monty Python. Bele kell olvasni. Egy gyerekkönyve már megjelent itthon, meg is lepődök, szerintem egyáltalán nem hallottam róla.. Jön még Jostein Gaardner is, akiről csak nemrég tudtam meg, hogy norvég, férfi, és nem is olyan fiatal. Nagyjából ezek ellenkezőjét éreztem a könyvén, amikor évekkel ezelőtt olvastam a Sophie világát. Nem jelenik most meg tőle új, de itt lesz. Újra kellene olvasni azt a könyvet.
Kjell Askildsen Fotó: HENNING LILLEGÅRD


Érdekes, hogy kijön újra Emilio Salgari A fekete kalóza, ami tényleg nagyon izgalmas regény volt tinikoromban, de mint sok hasonló könnyű és korai olvasmányból, ebből sem emlékszem szinte semmire.

Már vártam, hogy jelenjen meg Csoóritól új kötet, elvégre Kossuth-díjas lett, és jön is, mint a vonat, olyan menetrendszerű, és a címe, na az is az, "Már én se volnék". Meglátjuk. A jövő szökevényét már évek óta nem tudom megszerezni, és Csoóri jól kimaradt amúgy is. Ha már vers, nyilván a Nobel-díjas Tomas Tranströmertől is kijön egy kötet A nagy talány címmel, de mivel már van egy tőle, annyira nem ácsingózom.

És akkor mg vicces újdonságok a Gabo ismeretterjesztő szekciójában: egymás alatt ez a kettő:
Paul Parsons: Hogyan semmisítsük meg a világegyetemet
és
Alok Jha Hogyan éljünk örökké
Zseniális. És mindkettő ismeretterjesztő :)

(Igazából borzasztóan örültem volna, ha lefordítják Bo Carpelan Blad ur höstens arkiv című regényét, aminek angol megfelelője kb. Leaves from autumn's archiv)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése