2011. január 4., kedd

Potter 1.

Filmekre már régen rácuppantam, és biztos voltam benne, hogy ezt igazán eredetiben, angolul érdemes olvasni, és így is van. Az első rész elolvasása közben megnéztem újra a filmet - így sem okozott csalódást, bár így rájöttem, hogy számos olyan húzás volt a forgatókönyvben, ami logikai bukfenceket okozhatott volna, ha bárkit zavartak volna ezek az apróságok.

Lehet köpködni a hype-olt HP-sztorit, de azért azt meg kell adni, tömve van marha jó ötletekkel, izgalmas, nagyszerűen felépített világot találunk benne, nagyságrendekkel érdekesebb, mint például a Twilight-sorozat.

Az első részből a kedvenc jeleneteim a levélözön és az első repülések, quidditch-meccsek. Ahogy olvastam a könyvet, miután már régebben láttam a filmet, és most megint, felirat nélkül a tanulás jegyében, azt is konstatáltam, hogy a könyv annyira jól meg van írva, hogy a film forgatókönyve szempontjából alig kellett változtatni a sztorin, a mondatok is csaknem egy az egyben mehettek a filmbe, aminek nagyon örültem, mert tele van poénokkal, viccesek és érdekes a kiejtések, ugyan a könyv második felének eseményei már nagyon összesűrűsödnek a filmben.

Volt néhány rész, ami a könyv nélkül kicsit nehezebben érthető, sőt értelmetlennek is tűnhet. Pl. a quidditch-szabáyokat is elmondhatták volna a filmben, úgy a játék brutalitása is más megvilágításba kerül. A sárkányos sztori tök másképp van, és ami onnantól jön, az szerintem egy normális filmben elkélt volna. Ti. a diáktársak alaposan berágnak a Potter-kompániára, amiért jól elvesztették a Griffindornak az iskolai kupát a sok pontvesztéssel. Potterék meg is fogadják, hogy ezután nem csinálnak semmit, tanulnak, mint a kisangyal, szomorkodnak, hogy senki nem áll velük szóba, és nagy dolognak kell ahhoz történni, hogy mégis újra "rosszalkodásba" lendüljenek. Szerintem itt egy fontos lelki tényező elmaradt a filmben, maradt a szenzációs, izgalmas eseményhalmaz, kapkodjuk a fejünket, és a végére megtörténik a csoda. Csakhogy a filmben - ahogy más filmekben is lenni szokott - nem esik szó az iskolai hétköznapokról, hogy a gyerekek ott azért tanulnak is, nem csak illegálisan varázsolgatnak, trollokat győznek le, fantasztikus képességgel megnyerik a quidditch-meccset, és az összes tanáruk furfangos feladványát is sikerrel megfejtik, hanem komolyan gondolkodnak, agyalnak, alkalmazzák például a tanultakat, ilyesmik. Ez a könyv tanítása a filmmel szemben. A kastélyiskolában télen nagyon hideg van, és még a sárkányokat is etetnie kell valakinek, szóval vannak ügyes-bajos hétköznapi dolgok.

Összességében nekem azért is nagy flash a Harry Potter, mert nagyon örülök, ha a gyerkőcök ilyeneket olvasnak, öröm volt olvasni a könyv sorait, mert tényleg szép és igényes szerintem. Az pedig hogy idővel, a következő részekben eldurvul a történet - közben az olvasóközönség is felnő, nem?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése